Aktualizováno
6.1.2023
V průběhu srpna 2022 jsme měli možnost přispět k rozhodnutí Sdružení obcí povodí Morávky, zda realizovat připravenou stavbu cyklostezky napříč údolím řeky Morávky.
Sdružení obcí povodí Morávky se na nás obrátilo s poptávkou na vytvoření velmi specifické analýzy, která by měla pomoci rozklíčovat otázku, zda se pustit do náročného projektu stavby cyklostezky, která bude protínat obce Dobrá, Nošovice, Nižní Lhoty, Vyšní Lhoty, Raškovice, Pražmo a Morávku.
Jakýkoliv rozvoj cyklodopravy v podstatě vždy považujeme za počin, který má potenciál zlepšit kvalitu života jak místních, tak projíždějících a zároveň může nastartovat nové podnikatelské aktivity. Také díky tomu, že údolí řeky Morávky velmi dobře známe a absenci bezpečné cyklistické infrastruktury si uvědomujeme, jsme se velmi těšili na úvodní setkání se zástupci obcí.
Naše počáteční představa, že se bude jednat jen o velmi krátkou konzultaci však rychle vzala za své. Opravdu jsme nepředpokládali řadu problematických stránek tohoto projektu, který byl již připraven jak ve fázi hotové projektové dokumentace, tak dokonce schváleného stavebního povolení. Nicméně jsme museli dát za pravdu zástupcům některých obcí, jejichž obavy byly na místě.
Vždy je samozřejmě potřeba myslet na financování, obdobných projektů. I když se může zdát, že peníze na cykloinfrastrukturu se hledají poměrně snadno, čert tkví samozřejmě v detailu. Pravidla Státního fondu dopravní infrastruktury jsou velmi striktní a neumožňují využít jeho financí pro tuto cyklotrasu. Naštěstí jsou tu další zdroje, ať už IROP2, ovšem i ten má řadu omezení. Rýsuje se však možnost spolufinancování obdobných projektů z krajských rozpočtů. Doporučili jsme proto konzultaci s krajským cyklokoordinátorem, který je o chystaném záměr již informován.
V neposlední řadě to není jen financování stavby, ale již na začátku je potřeba myslet na údržbu či další rozvoj do budoucna a spravedlivé dělení nákladů mezi obce v rámci sdružení. Součástí sdružení obcí jsou totiž i takové, přes jejichž katastr cyklostezka vůbec nepovede.
Rozhodli jsme se, že se při zpracování analýzy budeme snažit o ryze geografický přístup.
Využili jsme strategický plán sdružení obcí, abychom zjistili, jak palčivá je otázka dopravy a s čím vším může pro obyvatele daných obcí souviset. Specifikem dané lokality je existence 2 významných zaměstnavatelů. To znamená, že je zde zvýšený pohyb cyklistů právě v časech dopravní špičky, při dojíždění do zaměstnání.
Rozhodli jsme se, že provedeme také důkladnější empirickou analýzu, a osobně projedeme stávající trasu v jednom směru a v opačném směru pak trasu zamýšlené cyklostezky. Zkušenost i pocity jsme shrnuli v krátké zprávě, doplněné o další možnosti jízdy na kole z jedné strany údolí na druhou, včetně časů, vzdáleností či převýšení.
Dalším pilířem geografické analýzy bylo správně pojmenovat a generalizovat klíčové obavy zástupců obcí. Naším cílem nebylo směřovat až k nejmenším detailům, ale spíše nabídnout řešení každého okruhu problémů ve správné míře zevšeobecnění, ovšem s konkrétními doporučeními či odkazy na konkrétní osoby, které dokáží dané problémy řešit či poradit.
Řekli o nás:
Sdružení obcí povodí Morávky si dlouhou dobu kladlo otázku, zda pokračovat v tak náročném projektu stavby cyklostezky, která by měla procházet několika obcemi v rámci sdružení. Naše obavy se týkaly zejména poměru mezi přínosy a problémy spojenými s financováním, údržbou či vztahy se zúčastněnými subjekty.
Analýza společnosti SocGeo nás mile překvapila tím, že velmi srozumitelně poukázala na celou řadu aspektů, které byly od prvopočátků celého projektu na jeho dlouhé dosavadní životní cestě postupně více a více opomíjeny. Nejde do přílišných detailů, ale nabízí mnoho úhlů pohledů a tím velmi potřebný odstup. Často totiž pro jeden strom nevidíme les.
Ing. Kristýna Pumrová, Projektová manažerka Sdružení obcí povodí Morávky
Autor:
Socgeo studio
Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!
Informace o projektech, na kterých zrovna pracujeme a pozvánky na akce, kde se s námi můžete potkat a další zajímavosti.
28.11.2024
V rámci semináře vystoupíme s příspěvkem, jakým způsobem odhalit ve městě základní školy, které potřebují prioritní úpravu svého nejbližšího okolí s ohledem na bezpečnost dětí. Cílem je snížit podíl dětí přepravovaných do školy autem.
Celý článek →6.11.2024
Ve dnech 14. a 15. listopadu 2024 se v Brně uskuteční 10. konference sítě CIVINET ČR a SR s názvem “Proměnou mobility k udržitelné budoucnosti měst”
Celý článek →31.10.2024
Opět vám představíme kousek naší práce. Přečtěte si, jak jsme se vypořádali s úkolem nalézt nové určení pro tři nevyužívané objekty v obci Hodslavice v podhůří Beskyd.
Celý článek →Spolupracujeme s urbanisty, krajináři, architekty, vodohospodáři a dopravními experty.
Spolupracujeme s českými univerzitami i globálními institucemi.